Stäng fönster GNOSJÖ GNOSJÖ 1:10 - husnr 2, GNOSJÖ KYRKA
Byggnad - Värdering
GNOSJÖ KYRKA (akt.) | |
1/1/05 |
Motivering |
---|
Gnosjö kyrka uppfördes 1885 av byggmästare Anders Larsson som använde sig av de ritningar som arkitekt Johan Fredrik Åbom upprättade för Båraryds kyrka. Kyrkan uppvisar drag av den nygotik som bland andra historiserande stilar kom att ersätta de mer sparsmakade nyklassicistiska kyrkobyggnaderna. Den nuvarande kyrkan är uppförd på en helt ny plats, den träkyrka som föregick den nuvarande låg närmare Gnosjösjön. I kyrkan finns flera exempel på äldre inventarier som anknyter till den kyrkliga kontinuitet som finns på platsen. Kyrkan har ett utmärkande läge invid Gnosjösjön och exteriören karaktäriseras av ljusa murytor med högresta fönsteröppningar. Den spetsiga spiran och ornamentik som takryttarna m.m. ger arkitekturen ett liv som skiljer kyrkan från de mer typiska klassicistiska kyrkorna. Exteriören är mycket välbevarad och den största förändring som skett med den yttre miljön har varit en ny entré till sakristian samt den asfalterade parkeringsplanen framför kyrkobyggnaden tillkommit. Invändigt uppvisar kyrkan ett sammanhållet kyrkorum helt präglat av de nyklassicistiska idealen. Det har skett ett antal representativa förändringar sedan kyrkan byggdes i slutet av 1800-talet. Det är främst två stora restaureringstillfällena som kyrkan som ger interiören sin karaktär. Vid 1930-talets restaurering genomfördes åtgärder som avsåg att stärka det nyklassicistiska uttrycket då bland annat bänkinredningen gjordes om från öppen till en sluten bänkinredning. Arbetena på 1970-talet präglar starkt det färgmässiga intrycket som ges av interiören. Den färgsättning som valdes då är tämligen mild men de mer färgstarka inslagen är definitivt en produkt av sin tid. Av äldre inventarier utgör de åtta målningarna på träpannåer bland de äldsta inslagen, det finns även flera bildhuggeriarbeten utförda av bildhuggaren Sven Morinn monterade i kyrkan. I tornutrymmet finns delar av en äldre predikstol bevarade samt delar av den äldre kyrkorgeln. Den nuvarande orgeln byggdes om på 1960-talet men är i sin fasad bevarad från tillkomsten 1905. Dopfunten tillverkades 1940 i vit kalksten. Altarmålningen med sin omfattning bildar en tydlig blickpunkt i kyrkan och målningen är utförd av den lokale konstnären Ludvig Frid. Sammantaget har Gnosjö kyrka en välbevarad exteriör som är tillkommen i en brytningstid mellan det rent nyklassicistiska kyrkobyggandet och de historiserande stilar som följde därpå. De ljusa murytorna och fasadernas symmetri är viktiga element för kyrkans uttryck. Invändigt har det gjort en del mycket karaktäristiska förändringar som är läsbara i interiören. Kyrkorummet är trots förändringar väl sammanhållet och utgör ett gott exempel på de nyklassicistiska idealen. Inventarier tagna ur bruk och förvarade på sekundär plats är viktiga dokument över kyrkans användning i äldre tid. Sammanfattning - Gnosjö kyrka har en välbevarad exteriör där den enda ändringen som gjorts i fasaderna är att en ny entré till sakristian tagits upp vid kyrkans västra sidan. Interiört har det skett en del ändringar som är typiska för de nyklassicistiska kyrkorna men kyrkorummet är fortfarande väl sammanhållet och utgör ett representativt exempel på det nyklassicistiska kyrkobyggandet. - De förändringar som skett invändigt är läsbara vilket ger kyrkan tydliga årsringar som tillsammans med de äldre inventarierna och inredningsdetaljerna berättar om ortens kyrkliga historia |