Stäng fönster GNOSJÖ KÄLLERYD 3:1 - husnr 1, KÄLLERYDS KYRKA
Byggnad - Värdering
KÄLLERYDS KYRKA (akt.) | |
1/1/06 |
Motivering |
---|
Övergripande karaktäristik Källeryds kyrka fick sin nuvarande skepnad 1906 då den kyrkan återuppfördes efter en förödande brand, arkitekten vid återuppförandet var Axel Lindegren vid Överintendentsämbetet i Stockholm. Kyrkans historia går tillbaka till 1600-talet då den uppfördes som gravkyrka åt släkten Dureel, en kyrka har dock funnits här sedan medeltiden. Efter det att tornet byggdes på 1800-talet fick kyrkan den planform som den bibehållit sedan dess. Efter branden 1904 fick kyrkan en interiör utförd i nygotik med vissa inslag av nationalromantik. Kyrkans stomme som inte skadats nämnvärt i branden ingår i den nuvarande kyrkobyggnaden och utgör en koppling till 1600-talet och kyrkans initiativtagare. Några stora förändringar har inte skett sedan kyrkan återuppfördes varför den fortfarande har en mycket välhållen och sammanhållen interiör. Utvändigt har den mest markanta omdaningen varit när murverket på kyrkans långhus och sakrista frilades i en strävan att återge den ett utseende som kyrkan ursprungligen skall ha haft. Sin nuvarande färgskala tillkom i samband med den stora restaureringen på 1950- talet. Sammantaget utgör Källeryd kyrka en väl sammanhållen kyrkomiljö som vuxit fram sedan 1600-talet. Förändringar går att utläsa i exteriören där exempelvis det igensatta korfönstret avtecknar sig i murverket och den minnestavla som Dureel lät montera i östra gaveln berättar om kyrkans ursprung. Invändigt domineras intrycket av korets höga placering. Placeringen av koret ovanpå gravkoret är ovanlig och ett resultat av en växande församling. Intrycket idag är det närmast av ett högaltare och korets placering är jämte interiörens välbevarade och konsekvent genomförda nygotik kyrkans främsta karaktärsdrag. Bland inventarierna återfinns äldre delar såsom epitafier m.m. vilket vittnar om den sammantagna kristna historien och de sociala förhållanden som rådde mellan kyrkan och de högre stånden. Orgeln utfördes 1906 av Johan Magnusson och har sedan dess genomgått mindre renoveringar. Från senare tid återfinns den nuvarande dopfunten som införskaffades i slutet av 1940-talet. 1600-talet 1600-talet finns representerat dels i kyrkans stomme som i stort utgörs av de ursprungliga murarna. Inne i kyrkan finns flera inventarier som härrör från 1600-talet, många av de epitafier som är monterade på väggarna är från denna tid och minner om de högre ståndspersoner som haft betydelse för kyrkan och bygden. 1800-talet På 1800-talet skedde flera stora förändringar av kyrkan. Tornet byggdes 1875 och i samband med det gjordes nya fönsteröppningar i korväggen samt förändrades övriga fönsteröppningar. Sakristian tillkom samtidigt i samband med att altaret flyttades upp ovanpå det Dureelska gravkoret. 1900-talet Genom att kyrkan brann i början av 1900-talet så förstördes stora delar av dess inredning varför kyrkan till sitt inre tillkom i samband med återuppbyggnaden. Från mitten av 1900-talet återfinns den nuvarande dopfunten av granit. Färgsättningen i kyrkan präglas mycket av den restaurering som genomfördes på 1950-talet. Sammanfattning - Den nuvarande kyrkan har en dryg 330 årig historia som i sin helhet finns representerad i kyrkans stomme, fasta inredning eller i dess inventarier. Källeryds kristna historia är medeltida men från den tiden finns inget bevarat. - Exteriört har kyrkan en särprägel genom långhusets frilagda murverket och tornets putsade fasader. Ambitionen med detta var att berätta om kyrkans ursprung i 1600-talet där långhuset fram till 1875 stod utan torn och då hade ett frilagt murverk. - Den i stort oförändrade nygotiska interiören är utförd i ett sammanhang efter branden där varje del i inredning gjorts med omtanke för helhetsverkan. Tillsammans med högaltaret utgör denna kyrkans rumsliga element. - Den nuvarande färgsättningen präglas av restaureringen på 1950-talet. Oklart är i vilken utsträckning som färgskalan förändrades men en total ommålning genomfördes då. |