Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GNOSJÖ KÄLLERYD 3:1 - husnr 1, KÄLLERYDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

KÄLLERYDS KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Övergripande karaktäristik
Källeryds kyrka fick sin nuvarande skepnad 1906 då den
kyrkan återuppfördes efter en förödande brand, arkitekten
vid återuppförandet var Axel Lindegren vid
Överintendentsämbetet i Stockholm. Kyrkans historia går
tillbaka till 1600-talet då den uppfördes som gravkyrka åt
släkten Dureel, en kyrka har dock funnits här sedan
medeltiden. Efter det att tornet byggdes på 1800-talet fick
kyrkan den planform som den bibehållit sedan dess. Efter
branden 1904 fick kyrkan en interiör utförd i nygotik med
vissa inslag av nationalromantik. Kyrkans stomme som
inte skadats nämnvärt i branden ingår i den nuvarande
kyrkobyggnaden och utgör en koppling till 1600-talet och
kyrkans initiativtagare. Några stora förändringar har inte
skett sedan kyrkan återuppfördes varför den fortfarande
har en mycket välhållen och sammanhållen interiör.
Utvändigt har den mest markanta omdaningen varit när
murverket på kyrkans långhus och sakrista frilades i en
strävan att återge den ett utseende som kyrkan
ursprungligen skall ha haft. Sin nuvarande färgskala
tillkom i samband med den stora restaureringen på 1950-
talet.
Sammantaget utgör Källeryd kyrka en väl sammanhållen
kyrkomiljö som vuxit fram sedan 1600-talet. Förändringar
går att utläsa i exteriören där exempelvis det igensatta
korfönstret avtecknar sig i murverket och den minnestavla
som Dureel lät montera i östra gaveln berättar om kyrkans
ursprung. Invändigt domineras intrycket av korets höga
placering. Placeringen av koret ovanpå gravkoret är
ovanlig och ett resultat av en växande församling.
Intrycket idag är det närmast av ett högaltare och korets
placering är jämte interiörens välbevarade och konsekvent
genomförda nygotik kyrkans främsta karaktärsdrag.
Bland inventarierna återfinns äldre delar såsom epitafier
m.m. vilket vittnar om den sammantagna kristna historien
och de sociala förhållanden som rådde mellan kyrkan och
de högre stånden. Orgeln utfördes 1906 av Johan
Magnusson och har sedan dess genomgått mindre renoveringar. Från
senare tid återfinns den nuvarande dopfunten som införskaffades i
slutet av 1940-talet.

1600-talet
1600-talet finns representerat dels i kyrkans stomme som
i stort utgörs av de ursprungliga murarna. Inne i kyrkan
finns flera inventarier som härrör från 1600-talet, många
av de epitafier som är monterade på väggarna är från
denna tid och minner om de högre ståndspersoner som
haft betydelse för kyrkan och bygden.
1800-talet
På 1800-talet skedde flera stora förändringar av kyrkan.
Tornet byggdes 1875 och i samband med det gjordes nya
fönsteröppningar i korväggen samt förändrades övriga
fönsteröppningar. Sakristian tillkom samtidigt i samband
med att altaret flyttades upp ovanpå det Dureelska
gravkoret.
1900-talet
Genom att kyrkan brann i början av 1900-talet så
förstördes stora delar av dess inredning varför kyrkan till
sitt inre tillkom i samband med återuppbyggnaden. Från
mitten av 1900-talet återfinns den nuvarande dopfunten
av granit. Färgsättningen i kyrkan präglas mycket av den
restaurering som genomfördes på 1950-talet.

Sammanfattning
- Den nuvarande kyrkan har en dryg 330 årig historia som
i sin helhet finns representerad i kyrkans stomme, fasta
inredning eller i dess inventarier. Källeryds kristna
historia är medeltida men från den tiden finns inget
bevarat.
- Exteriört har kyrkan en särprägel genom långhusets
frilagda murverket och tornets putsade fasader.
Ambitionen med detta var att berätta om kyrkans
ursprung i 1600-talet där långhuset fram till 1875 stod
utan torn och då hade ett frilagt murverk.
- Den i stort oförändrade nygotiska interiören är utförd i
ett sammanhang efter branden där varje del i inredning
gjorts med omtanke för helhetsverkan. Tillsammans med
högaltaret utgör denna kyrkans rumsliga element.
- Den nuvarande färgsättningen präglas av restaureringen
på 1950-talet. Oklart är i vilken utsträckning som
färgskalan förändrades men en total ommålning
genomfördes då.