Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GNOSJÖ ÅSENHÖGA PRÄSTGÅRD 1:2 - husnr 1, ÅSENHÖGA KYRKA

 Byggnad - Värdering

ÅSENHÖGA KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Övergripande karaktäristik
Åsenhöga nuvarande kyrka ersatte en äldre träkyrka som
var belägen omkring 500 meter öster om den nya. Kyrkan
byggdes 1856-61 efter ritningar av arkitekt Johan Fredrik
Åbom vid Överintendentsämbetet i Stockholm.
Kyrkobyggnaden är hållen i den nyklassicisitiska stilen
vilken utmärks av ett sparsamt användande av
arkitektoniska dekorationer. Rundbågformen är frekvent
förekommande. Åsenhöga kyrka tillhör den senare delen
av den nyklassicistiska kyrkobyggnadsepoken.
Exteriört är kyrkan tämligen välhållen där den nya
sakristan utgör ett nytt tillskott. Sakristian har en
utformning som harmonierar med den ursprungliga
kyrkan iform och material. Kyrkorummet är mycket
välhållet med stora delar av sin ursprungliga inredning
bevarad. Den nuvarande färgsättningen präglas av 1970
års restaurering efter program av arkitekt Ludvig Seda då
kyrkan målades invändigt i en klart mer kulört färgskala
än den som förknippas med det nyklassicistiska
kyrkorrummet.
Stora delar av kyrkans inredning är bevarad från
byggnadstiden. Predikstolen är ursprunglig men har
kompletterats med ljudtak från en äldre predikstol, altaret
med svepekors och altarringen är oförändrade. Av
Magnussonsorgeln från 1903 återstår endast orgelfasden.
Från senare tid är konstnär Torsten Hjelms absidmålning
som bryter med den ursprungliga arktitekturen men som
med tiden vunnit hävd i kyrkorummet.
Inventarier tagna ur bruk och förvarade på sekundär plats
är viktiga dokument över kyrkans användning i äldre tid.

Sammanfattning
- Kyrkan har en tämligen välhållen nyklassicistisk
karaktär där de nya tillägg som gjorts är tydligt läsbara.
- Interiören präglas stort av 1970-talets restaurering.
Färgsättningen är mycket kulört och bryter med den
ursprungliga arkitekturen.
- Absidmålningen utförd av Torsten Hjelm utgör ett
karaktärsfullt inslag i kyrkorummet.
- De slutna bänkkvarteren tillsammans med predikstolen
och altaruppsatsen är tydliga element för den
nyklassicistiska arkitekturen och trots att bänkinredningen
byggts om vid flera tillfällen består det ursprungliga
gestaltningen.