Stäng fönster GNOSJÖ ÅSENHÖGA PRÄSTGÅRD 1:2 - husnr 1, ÅSENHÖGA KYRKA
Byggnad - Värdering
ÅSENHÖGA KYRKA (akt.) | |
1/1/06 |
Motivering |
---|
Övergripande karaktäristik Åsenhöga nuvarande kyrka ersatte en äldre träkyrka som var belägen omkring 500 meter öster om den nya. Kyrkan byggdes 1856-61 efter ritningar av arkitekt Johan Fredrik Åbom vid Överintendentsämbetet i Stockholm. Kyrkobyggnaden är hållen i den nyklassicisitiska stilen vilken utmärks av ett sparsamt användande av arkitektoniska dekorationer. Rundbågformen är frekvent förekommande. Åsenhöga kyrka tillhör den senare delen av den nyklassicistiska kyrkobyggnadsepoken. Exteriört är kyrkan tämligen välhållen där den nya sakristan utgör ett nytt tillskott. Sakristian har en utformning som harmonierar med den ursprungliga kyrkan iform och material. Kyrkorummet är mycket välhållet med stora delar av sin ursprungliga inredning bevarad. Den nuvarande färgsättningen präglas av 1970 års restaurering efter program av arkitekt Ludvig Seda då kyrkan målades invändigt i en klart mer kulört färgskala än den som förknippas med det nyklassicistiska kyrkorrummet. Stora delar av kyrkans inredning är bevarad från byggnadstiden. Predikstolen är ursprunglig men har kompletterats med ljudtak från en äldre predikstol, altaret med svepekors och altarringen är oförändrade. Av Magnussonsorgeln från 1903 återstår endast orgelfasden. Från senare tid är konstnär Torsten Hjelms absidmålning som bryter med den ursprungliga arktitekturen men som med tiden vunnit hävd i kyrkorummet. Inventarier tagna ur bruk och förvarade på sekundär plats är viktiga dokument över kyrkans användning i äldre tid. Sammanfattning - Kyrkan har en tämligen välhållen nyklassicistisk karaktär där de nya tillägg som gjorts är tydligt läsbara. - Interiören präglas stort av 1970-talets restaurering. Färgsättningen är mycket kulört och bryter med den ursprungliga arkitekturen. - Absidmålningen utförd av Torsten Hjelm utgör ett karaktärsfullt inslag i kyrkorummet. - De slutna bänkkvarteren tillsammans med predikstolen och altaruppsatsen är tydliga element för den nyklassicistiska arkitekturen och trots att bänkinredningen byggts om vid flera tillfällen består det ursprungliga gestaltningen. |