Stäng fönster JÖNKÖPING MÅNSARP 1:182 - husnr 4, MÅNSARPS KYRKA
Byggnad - Värdering
MÅNSARPS KYRKA (akt.) | |
1/1/07 |
Motivering |
---|
Månsarps kyrka är uppförd 1853 på ny plats, efter ritningar av arkitekt Johan Adolf Hawerman, Överintendentsämbetet. Den är till exteriören en stilren empirekyrka med rundat kor och lanterninförsett torn. De vitputsade murarna genombryts på typiskt vis av stora, symmetriskt placerade rundbågsfönster. Unik i ett nationellt perspektiv är lanterninens genombrutna gjutjärnsspira, vilken skänkts av Tabergs bergslag och minner om ortens betydelsfulla järnmalmsbrytning. Medan exteriören är föga förändrad – med bl.a. ursprungliga fönsterbågar – så har interiören fått en ny karaktär under 1900-talet. Av empiretidens kyrkorum återstår själva rumsligheten med fl ackt brädvalv samt predikstol, sluten bänkinredning och läktare, förvisso viktiga delar av helhetsintrycket. Blickfång utgör korvalvets fi gurmåleri, utfört 1957-58 av konstnären Waldemar Lorentzon från Halmstadsgruppen. Till denna målning har de förändringar av koret som utfördes 1977-78 anpassat sig i form och färg. Då omdanades koret till ”lillkyrka” med typiska drag som fristående altare, fl yttbar altarring, ambo och kororgel. Ny altarprydnad blev ett altarskåp av Hans Fagerström. Vid samma tillfälle gjordes två stora läktarunderbyggnader som bidragit till kyrkorummets förändring. Det mest påtagliga brottet mot det nyklassicistiska ursprunget utgör dock interiörens varma färgsättning med kraftigt ockrafärgade väggar. Innerfönster med blyinfattade antikglas tillkom på 1950-talet. Läktarorgeln är byggd 1857 av A Rosenberg och har trots om- och tillbyggnad ett högt musikhistoriskt värde. Den tidigare altartavlan hänger på rummets ena långsida och dess arkitektoniska omfattning förvaras liksom den ursprungliga altarringen och nummertavlorna på vinden. Om den gamla kyrkan minner sakristians järnklädda port. Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan: - Kyrkans föga förändrade exteriör utgör en god representant för den stilrena, nyklassicistiska sockenkyrkotypen. - Lanterninens särpräglade gjutjärnsspira. - Interiören präglas av olika tiders ideal, där korets lillkyrka speglar vår tids önskemål om fl exiblare kyrkorum. - Bevarad inredning från byggnadstiden i kyrkorum och på vind. - W Lorentzons takmålning och H Fagerströms altarskåp. - Rosenbergorgeln från 1875. |