Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster JÖNKÖPING ÖGGESTORPS KLOCKARBOL 1:1 - husnr 1, ÖGGESTORPS KYRKA

 Byggnad - Värdering

ÖGGESTORPS KYRKA (akt.)
1/1/07
Motivering
Öggestorps kyrka är uppförd 1882-83 efter ritningar av kyrkobyggmästaren
P A Pettersson från Värsås. Den är länets enda centralkyrka
från denna epok och anknyter på fl era punkter till den rent
evangeliska kyrkobyggnadstyp som introducerades av arkitekten
Emil Viktor Langlet. Arkitekturen skulle fokusera på gemenskap
och predikan. Öggestorps kyrka har en åttkantig plan med torn i
väster och sakristia i öster. De svagt gulputsade murarna genombryts
av stora trefönstergrupper. Formspråket är ett uttryck för det
sena 1800-talets stilblandningar. Nyklassicismen lever dock vidare
i den relativt strama fasadbehandlingen med pilastrar, tempelgavlar
och rundbågar. Kyrkan bär ett fl ackt, plåttäckt tak med en låg
lanternin som belyser kyrkorummet. Det sidoställda tornet avslutas
med en reslig spira. Exteriörens enda påtagliga förändring består i
en nyanlagd handikappramp.
Interiören har – 1900-talsförändringar till trots – i hög grad bevarat
sin särpräglade ursprungskaraktär. Kyrkorummet får en påtaglig
resning genom den av åtta gjutjärnskolonner burna lanterninen.
Koret utgör en integrerad del av rummet, men förändrades kraftigt
vid 1955 års restaurering varvid den ursprungliga altarskärmen med
predikstol ersattes av en putsad vägg som går ända upp till taket.
Nuvarande altaruppsats och predikstol är barockpjäser som härrör
från föregående kyrka. Den uttalade ambitionen vid restaureringen
var att dämpa den, som man upplevde det, ”oroliga” arkitekturen.
Altare och altarring är dock från byggnadstiden. Läktaren runt kyrkorummets
västra hälft – med i sin helhet bevarad bänkinredning
– är likaså från kyrkans uppförande. De strama bänkarna nere i
kyrkan tillkom 1955 liksom korfönstrens antikglas. Läktarorgeln
från 1884 är ett av endast tre verk av orgelbyggaren C J Carlsson
från Virestad som bevarats, därtill i närmast ursprungligt skick,
vilket ger den ett mycket högt musikhistoriskt värde. Kyrkorummets
originalfärgsättning i främst ekimitation och guld återskapades
omsorgsfullt vid senaste ommålningen och betyder mycket för det
autentiska intrycket. Från föregående kyrka stammar medeltida
dopfunt och triumfkrucifi x samt inramade 1700-talstakmålningar
av C G Nehrman – de bäst bevarade av det fåtal som ännu fi nns i
länet – och ett antal barockbaner som minner om ätten Ribbings
roll i socknen. I tornet förvaras diverse inredningsdetaljer som den
ursprungliga predikstolen och gamla kyrkans bänkskärmar.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan:
- Kyrkan har ett framträdande läge i landskapet.
- Kyrkan är av ett mycket högt regionalt intresse som länets enda
centralkyrka från 1800-talet.
- Kyrkans föga förändrade exteriör med ursprungliga portar.
- Interiörens välbevarade karaktär och inredning från byggnadstiden
utgör ett tydligt tidsdokument.
- Återskapad ursprunglig färgsättning.
- Kyrkans orgel är ett av få återstående arbeten av C J Carlsson.
- Inredning och inventarier från byggnadstiden och föregående
kyrka i kyrkorum och biutrymmen.