Stäng fönster VAGGERYD SVENARUM 1:9 - husnr 1, SVENARUMS KYRKA
Byggnad - Värdering
SVENARUMS KYRKA (akt.) | |
1/1/06 |
Motivering |
---|
Svenrums kyrka har genomgått flera stora gestaltningsförändringar men präglas idag av den gustavianska stilen. Kyrkan har en medeltida historia där det medeltida murverket ingår i kyrkans västra korsarm. Från kyrkans tidiga historia minner även kyrkans lillklocka och den stenskulptur som påträffades vid 1949 års restaurering. I sin struktur är kyrkan ett resultat av de om- och tillbyggnader som gjordes i slutet av 1700-talet och under de första åren av 1800-talet. Exteriört präglas kyrkan av de enkla, vitkalkade murytorna och takytornas tegeltäckning. Kyrkan har efter tornets uppförande en tydligare nyklassicistisk utformning och är med den mörka lanterninen mycket karaktärsfull. Det sidoliggande gravkoret är en fysisk koppling till de högreståndspersoner som genom gåvor kommit att prägla kyrkan. I kyrkorummet finns även ett flertal epitafier bevarade över släkterna Stedt, Lewensten, Lood och Hillebard. Invändigt präglas kyrkan av en ljus färgsättning i grått och guld. Bänkinredningen är sluten och definierar väl kyrkorummets korsformiga disposition. Inredningen i sin helhet är anpassad till det återhållsamma gustavianska uttrycket och de tillskott som skett är infogade för att ge en harmonierande helhet. I kyrkan finns inredningsdetaljer och föremål som berättar om kyrkans olika förändringsepoker. Bänkinredningen har byggts om vid flera tillfällen och från 1901 års bänkinredning finns bevarade exempel på läktarna. Altartavlan av Hörberg samt den Schiörlinska orgelfasaden har stora värden. Det fyrsidiga uret inne i kyrkorummet utgör en särpräglad inventarie med stort värde. Inventarier tagna ur bruk och förvarade på sekundär plats är viktiga dokument över kyrkans användning i äldre tid. Sammanfattning - Kyrkan har en samstämmig gustaviansk utformning. Exteriört medförde tornbygget ett nyklassicistiskt inslag medan kyrkan interiört är utpräglat gustaviansk. I kyrkorummet finns delar från många tiders förändringsskeden men dessa är i sina utföranden en fungerande helhet. - Den ljusa färgsättningen bidrar till upplevelsen av det klassicistiska kyrkorummet. Till detta utgör den slutna bänkinredningen och altaruppställningen med sin slutna altarring och altartavlan med klassiserande inramning. - Det Stedska gravkoret är en tydlig koppling till den högreståndskultur som historisk haft stor betydelse för både kyrkan och samhället. Efter den senaste restaureringen har gravkoret en enkel men stämningsfull interiör. - Det ur som hänger i transept är ett mycket särpräglat hantverk och en viktig del av interiören. Hörbergs altartavla och Schörlins orgelfasad är exempel på inventarier utförda av erkända fackmän och besitter stora värden. |