Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄRNAMO VOXTORP 3:1 - husnr 1, VOXTORPS KYRKA

 Byggnad - Värdering

VOXTORPS KYRKA (akt.)
1/1/07
Motivering
Voxtorps kyrka är uppförd 1841-43, efter ritningar från Överintendentsämbetets
arkitekt Samuel Enander. Ritningarna är egentligen
en bearbetning av ett förslag från byggmästaren Berntsson som församlingen
krävde att få använda – dessa ritningar var också förebild
för grannsocknen Tånnös nya kyrka. Både invändigt och utvändigt
är kyrkan en stilren representant för nyklassicismens landsortskyrkor
och tjänade som förebild för fl era kyrkobyggnader i närområdet.
Utvändigt präglas kyrkan av de enkla och oartikulerade fasadytorna
med symmetriskt placerade fönster i rundbågade fönsteröppningar.
Typiskt för stilen är också det lanterninprydda tornet med ett
fl ackt takfall. Strävan efter i det närmaste total symmetri kommer
bland annat till uttryck genom blindfönstret på tornets norra sida.
Material och hantverkstekniker kopplade till de typiska stildragen
är viktiga för upplevelsen av det kulturhistoriska värdet.
Även invändigt är kyrkan välbevarad och visar upp en relativt enhetlig
och välhållen nyklassicistisk interiör. Få ändringar har gjorts
– de som gjorts har mest bestått av senare tiders tillägg. Glasmålningarna
är uttryck för ändringar under 1930-talet och har konstnärliga
värden, men är annars egentligen främmande i den nyklassiska
inredningen. Likaså kan placeringen av det medeltida krucifi xet
från gamla kyrkan, hängande mellan kor och långhus, te sig främmande
i denna miljö - såväl ur liturgisk som ur stilistisk synpunkt.
Glasmålningarna i koret fl ankerar den tidstypiska altaruppsatsen
med kolonnuppburen fronton med strålsol. Altartavlan föreställer
ett vanligt nyklassiskt motiv, det nakna korset med Jesu svepeduk
och törnekrona, ett verk av Kilian Zoll med höga konsthistoriska
värden. Även predikstolen av Carl Gustaf Blom Carlsson hör till
den ursprungliga inredningen och medverkar till enhetligheten i
kyrkorummet. De slutna bänkkvarteren är viktiga för rumsupplevelsen
och de främre bänkarnas egenartade dubbelbänk är en ovanlig
lösning som även fi nns i Tånnö. Denna möjliggjorde för besökarna
att sitta rättvänd mot predikstolen under predikan. Färgsättningen
av snickerier, väggar, tak mm är återskapad efter den ursprungliga
och tidsenligt enkel och sval vilken medverkar till det luftiga och
ljusa intrycket som man önskade vid uppförandet. De breda och
kilsågade brädorna i mittgången och i koret är ursprungliga vilket
är värdefullt för kyrkans autenticitetsvärde.
I kyrkan fi nns även fl era kulturhistoriskt värdefulla inventarier
från annan tid än uppförandet, t ex den medeltida dopfunten, den
barocka altaruppsatsen på norra väggen, den s.k. Trolletavlan på
läktarunderbyggnaden samt vapensköldar. Dessa berättar om den
föregående kyrkans och socknens historia.
Orgeln är kyrkans ursprungliga och har ett musikhistoriskt värde
som en de bäst bevarade Söderlingorglarna i Sverige, även efter vissa
mindre renoveringar.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan:
• Kyrkan har en välbevarad och tidstypisk exteriör från nyklassicismens
sena skede. Typiska drag är de rena vita putsade fasaderna
med rundbågiga fönster, tornet med sin öppna lanternin och flacka
tak. Material och hantverkstekniker kopplade till detta är viktiga
för upplevelsen av kyrkan.
• Interiören är typiskt nyklassicerande, kompletterat med inslag
från fl er tidsepoker. När kyrkan var nyuppförd tjänade den som
förebild för många samtida kyrkobyggen i närheten.
• De slutna bänkkvarteren är en viktig del av rumsupplevelsen, de
dubbla bänkraderna närmast koret är ett värdefullt särdrag gemensamt
med Tånnö kyrka.
• Glasmålningar från 30-talet är förvisso otidsenliga för en nyklassisk
interiör men har vunnit hävd i kyrkorummet under lång tid
och har dessutom konstnärliga värden.
• Bevarad inredning från byggnadstiden.