Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster EKSJÖ KRÅKSHULT 7:1 - husnr 1, KRÅKSHULTS KYRKA

 Byggnad - Värdering

KRÅKSHULTS KYRKA (akt.)
9/1/06
Motivering
Kråkshults kyrka är en ovanligt välbevarad sengustaviansk landsortskyrka, uppförd 1801-02. Kyrkan har förändrats ytterst lite under åren och visar idag en hög autenticitet i såväl exteriör som interiör, både vad gäller bevarad utformning, material, inventarier och inredning.

De gustavianska dragen uttrycks i exteriören främst genom fasadernas enkelhet, den tillbakahållna artikuleringen samt i materialval såsom vitkalkad slätputs, skivtäckt plåt och spån på lanterninen. Dessa är värdefulla karaktärsdrag och därför är det viktigt att material och hantverksmetoder kopplade till dessa delar väljs på ett kulturhistoriskt korrekt sätt. I interiören märks de gustavianska idealen genom den begränsade färgskalan i olika ljusgråa nyanser med förgyllda listverk och ornament, samt i den ursprungliga altaruppsatsen med altarrundel, läktarbröstning, slutna bänkkvarter, läktarpelare, trappräcken etc.

Av fasta inventarier märks främst altartavlan och altaruppsatsen med höga konsthistoriska värden såsom del i Pehr Hörbergs produktion, samt predikstolen som en tidstypisk värdefull del av helheten. Det övergripande största värdet ligger dock i att interiören är så välhållen och enhetlig. Rummet är känsligt för nya tillägg, dessa bör vid förekommande fall anpassas efter rummets enkelhet så att fokus på altaruppsats och originalinredning inte förtas.

Sammanfattning
- Kyrkans exteriör och interiör är sammanhållna och ger en tydlig och autentisk bild av idealen från början av 1800-talet. Dominerande stildrag är gustaviansk nyklassicism.
- Exteriören har genomgått få ändringar som skiljer den från sitt ursprungliga utseende. Graden av autenticitet är hög i både material, hantverk och utformning.
- Interiören präglas av hög ursprunglighet vad gäller både innehåll och utformning. Färgsättningen är gjord i senare tid men återgår till den ursprungliga.
- Interiören är sällsynt enhetlig och är kulturhistoriskt värderingsmässigt överordnad de enskilda delarna.
- Kyrkorummets förnämsta inventarium är altartavlan av Pehr Hörberg, som troligen också ut-format altaruppsatsen. Altartavlan är samtida med kyrkans uppförande och en viktig del av kyrkans helhet.
- Läktarunderbyggnader har gjorts mycket diskreta och utrymmet under läktaren ger fortfarande intrycket av att vara opåverkat – något som blir allt mer sällsynt.
- Äldre föremål tagna ur bruk och förvarade på vind och tornkammare har ett stort värde i berättandet om kyrkans historia som gudstjänstrum.