Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SANDVIKEN RÅDHUSET 6 - husnr 1, STORVIKS KYRKA

 Byggnad - Värdering

Storviks kyrka (akt.), STORVIKS KYRKA (akt.)
5/4/06
Motivering
Storviks kyrka är en av länets kyrkor byggda efter år 1940 som särskilt valts ut för att omfattas av Kulturminneslagen. Byggnaden är välbevarad från byggåret, trots att mindre förändringar gjorts, som t.ex. nya källarfönster. Exteriörens utformning präglas av en medveten återhållsamhet med de arkitektoniska uttrycksmedlen. Byggnaden är väl anpassad till tallskogen dels genom att den uppbrutna byggnadskroppen följer terrängen och dels genom fasadkulörens samspel med tallstammarna. Byggnaden hör hemma i samma arkitektoniska familj som samtida uppmärksammade kyrkor ritade av arkitekter som Peter Celsing och Sigurd Lewerentz. Trots sin tydliga modernistiska prägel ger såväl exteriör som interiör associationer till tidigmedeltida kyrkoarkitektur, genom sin gruppering av volymerna och fåtaliga ljusinsläpp.

Kyrkorummets utformning är i stort sett bibehållen från byggnadsåret, även om en del lösa inventarier tillkommit. Interiören domineras av de släta höga väggarna som ger en speciell stämning tillsammans med ljusinsläppet från fönstren högt upp. Rummets lugna utformning och grå färgskala kontrasterar mot det detaljrika och färgstarka innertaket. Korets blickfång utgörs av den grafiska Kristusmålningen i svart och guld. Inventarierna som predikstol, bänkar och orgelfasad har en formmässiga enkelhet med ett mycket fint detaljarbete och omsorg om materialvalet.

Kyrkotomten är karaktärsskapande och intimt sammanhängande med kyrkobyggnadens utformning. Tallskogen skymmer nästan helt den östra och norra sidan medan de öppna oplanterade gräsytorna blottar den södra och västra fasaden. Kyrkotomten delas av vägen och sträcker sig upp för backen till klockstapeln som skymtar bland trädstammarna.

Att särskilt tänka på vid användning och förvaltning av kyrkoanläggningen och byggnaderna

• Kyrkotomten är enkel, av skogskaraktär utan planteringar, och har ett högt miljöskapande värde.
• Byggnadskroppen är massiv och sluten till sin karaktär och har ett tydligt modernistiskt formspråk med ett högt arkitektoniskt värde.
• Interiören är välbevarad och har få senare tillägg. Arkitekturen av Johan Thomé, målningarna av Uno Wallman och inventarierna av Olle Adrin är utförda i samarbete och har tillsammans unika konstnärliga värden.
• Takmålningarna har ett konsthistoriskt värde och är unika för att de vid tillkomsten var landets största som utförts direkt på trä.
• Kormålningen i form av den stiliserade Kristusbilden har ett konstnärligt värde och är en viktig detalj i upplevelsen av kyrkorummet.
• Klockstapeln har ett kulturhistoriskt värde då den visar på en kontinuitet av kyrklig verksamhet även innan själva kyrkobyggnaden uppfördes.