Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster JÖNKÖPING BIKTEN 11 - husnr 2, KRISTINE KYRKA

 Byggnad - Värdering

KRISTINE KYRKA (akt.)
1/1/05
Motivering
Kristine kyrka uppfördes som ny stadskyrka i samband med att
staden flyttades på 1600-talet. Den långa byggtiden bidrog till
att kyrkan, när den stod färdig, hade inslag från flera olika
stilströmningar. Efter branden 1790 fick kyrkan dock en mer
sammanhållet nyklassicistiskt uttryck. De restaureringar som
gjorts under senare tid har syftat till att återställa och förstärka
det klassiserande formspråket som finns i kyrkorummet. Läget
vid Vätterstranden ger Kristine kyrka ett dominerande läge, ett
faktum som var mer accentuerat vid kyrkans uppförande då
kyrkan hade en hög spetsig tornspira och var den högsta
byggnaden i staden. Den nuvarande tornhuven är stöpt i den
nyklassicistiska eran och utgör ett exempel på den tid då den statliga
styrningen över byggandet förordade låga tornbyggnader framför de
tidigare högresta tornspirorna.
Från kyrkans ursprungstid återstår inte särskilt mycket efter den stora
branden, det som klarade sig bäst var kyrkans stomme som enbart
behövde mindre reparationer och kompletteringar. Till sin exteriör
präglas Kristine kyrka av en nyklassicistisk arkitektur med gotiska
inslag, södra fasadens sandstensbeklädnad utgjorde ett ovanligt inslag
när kyrkan byggdes. De spetsbågiga fönstren med sina gotiska drag
fanns redan med när kyrkan byggdes under den andra halvan av 1600-
talet men om församlingens ekonomi hade varit bättre i slutet av 1800-
talet kunde hela kyrkan kunnat omgestaltats i en nygotisk klädnad
signerad Helgo Zettervall. Andra exempel på nygotiska inslag som finns
i kyrkan är korfönstrens glasmålningar som tidigare var tre till antalet.
Vid en av de restaureringar som syftade till att återskapa en mer
ursprunglig gestaltning murades ett av korfönstren igen och
glasmålningen flyttades annorstädes.
Interiören karaktäriseras av en enkel klassicism med vitkalkade murytor
och marmorerade snickerier. Bänkinredningen är öppen men hållen i en
klassiserande stringens. Den arkitektoniska utsmyckningen är
återhållsam med en stegring i koret med altaruppställningen och
glasmålningarna. Av inredning och inventarier kan nämnas orgelfasaden
från 1853 som formgavs av arkitekten C. F. Blom-Carlsson.
Predikstolen tillkom 1825 där förebilden hämtades från Skärstads kyrka,
dopfunten av sandsten formgavs 1909 av den dåvarande stadsarkitekten
August Atterström och hade ursprungligen en baldakin som ritades av
Axel Lindegren, baldakinen är nu uppställd i långhusets bakre delar.
Altaranordningen är ritad av Axel Lindegren inför 1918-20 års
restaurering och innehåller skulpturer av Olof Ahlberg. Altaruppsats och
altartavlan är bara ett exempel på de delar som helt eller delvis
finansierats av medlemmar av församlingen vilket var viktigt för
kyrkans tillblivelse och utveckling, utan enskildas offervilja har många
tillägg och restaureringar inte blivit av.
Exteriört är kyrkan välhållen det uttryck som gavs efter branden 1790 och
i den södra sandstensfasaden återfinns många inristningar som utförts av
allmänheten under tidernas gång. Västentréns kalkstensportal är
ursprunglig kyrkans uppförande och bidrar mycket till den utvändiga
upplevelsen av kyrkan. I exteriören finns även spår efter flera
ombyggnadsskeden vilket förstärker upplevelsen av kyrkans snart 400-
åriga historia. Interört dominerar den strama enkelhet som präglar de
klassiserande kyrkorummen, de ljusa murytorna i kontrast med
inredningens dämpade marmorering harmonierar väl med den stegring av
det arkitektoniska uttrycket som sker mot koret. Sammantaget är
kyrkorummet väl sammanhållet.
Sammanfattning
- Kristine kyrka präglas interiört av en sammanhållen klassicism vilken tar
sig uttryck i ljust avfärgade murytor och marmoreringar i en dämpad
grågrön färgskala.
- Exteriört är stommen i stort ursprunglig från kyrkans uppförande.
Branden 1790 förstörde stora delar av kyrkans inredning medan stommen
klarade sig utan omfattande skador.
- Den låga tornhuven utgör ett talande exempel på det nyklassicistiska
formspråket och på den kungliga förordning som föreskrev låga
tornkroppar framför de högresta torn som var vanliga innan.
- Kyrkan har genomgått flera förändringar vilka har satt sina spår i
kyrkans utseende. Under slutet av 1800-talet fanns planer på att
omgestalta kyrkan i en nygotisk stildräkt men de planerna
visade sig vara alltför kostsamma. Det finns delar såsom
kyrkans fönster och korets glasmålningar som kan tillskrivas
den nygotiska stilströmningarna men restaureringen på 1920-
talet syftade till att rensa ut det senare 1800-talets tillägg och
mer renodla den ”ursprungliga” klassicism som idag präglar kyrkan.