Stäng fönster JÖNKÖPING KYRKAN 9 - husnr 1, HUSKVARNA KYRKA
Byggnad - Värdering
HUSKVARNA KYRKA (akt.) | |
1/1/07 |
Motivering |
---|
Huskvarna kyrka är uppförd 1907-08 efter ritningar av byggnadsingenjör Birger Damstedt vid Husqvarna vapenfabriks AB. Bygget var fi nansierat av fabrikens direktör Wilhelm Th am, vilken betytt mycket för staden Husqvarnas framväxt kring förra sekelskiftet. Kyrkan representerar inte bara fabrikens roll, utan även tidens fi - lantropiska ideal där brukspatronen ansvarade för alla aspekter av arbetarnas välfärd, från boende och skola till kyrka. Arkitekten som svarat för fl era off entliga byggnader i staden har här verkat i nationalromantisk stil. Kyrkans exteriör med resliga sadeltak och spirkrönt lanternin ovan långhuset ger associationer till norska stavkyrkor. Det rör sig om en utpräglad träarkitektur med fasader av liggande brunmålad panel och inslag av snickarglädje. Stor omsorg har lagts på detaljerna. I det stora hela har exteriören bevarat sin ursprungliga karaktär. De förändringar som skett har framförallt omfattat insättning av färgade antikglas i fönstren, byte av taktäckning från eternit till tjärpapp på större delen av taken och ordnande av en handikappramp till norra porten. Interiören är totalt omgestaltad vid arkitekt Göran Paulis restaurering 1930 och har föga gemensamt med exteriören. Den öppna takstolen är dold bakom ett brädvalv och väggarna med deras stödkonstruktioner är inpanelade med släta skivor. Därigenom har ett kyrkorum skapats som ger intryck av en äldre landskyrka av sten. De uppkomna djupa fönsternischerna för tankarna till Vasaborgarna. Formspråket är allmänt klassicerande med en fi n detaljkänsla som tydligt märks i de av arkitekten ritade armaturerna. Kyrkorummet avslutas med ett smalare och högre kor i vilken sitter en väl harmonierande altartriptyk från 1946 av Edward Berggren, ett krucifi x från 1930 och en glasmålning från 1986. Predikstolen i barockstil och läktaren med dekormålade medaljonger är liksom portarna vad som kvarstår av Paulis inredning. En stramt modernistiskt utformad läktarorgel stammar från 1969 och ny bänkinredning, fristående altare samt lös altarring från 1986. Dessa nya delar har dock underordnat sig karaktären från 1930, vilken får sägas vara tämligen väl bibehållen. Det senaste tillskottet utgör en kororgel. Färgsättningen i grått, rött, blått och beigt ligger nära 1930 års och har fl era inslag av marmoreringar. Sammantaget är interiören i sin konsekventa utformning ett tydligt exempel på 1900-talets kyrkorestaureringar. Kapell och sakristia är ordnade i utrymmet bakom koret. Fragment av kyrkans ursprungliga inredning och den välarbetade takstolen kan iakttagas på vinden, dessa är viktiga delar för att kunna avläsa byggnadshistorien. Klockstapeln är uppförd samtidigt med kyrkan och har samme arkitekt. Utförandet står i direkt överensstämmelse. Den bärande konstruktionen med stödben och strävor är till stor del placerade utanför byggnadskroppen. Klockstapelns sadeltak och spira har till skillnad från kyrkan bevarat sin ursprungliga täckning med eternitplattor, vilka i sig står för ett högt autenticitetsvärde. Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan: - Kyrkans exteriör är en god representant för det tidiga 1900-talets träarkitektur, vilken är föga företrädd i länet. - Interiörens huvudsakliga prägel av 1930 års restaurering. - Bevarad inredning från 1930. - Altaruppsatsen från 1946. - Klockstapelns välbevarade karaktär från byggnadstiden. |