Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster JÖNKÖPING KYRKAN 9 - husnr 1, HUSKVARNA KYRKA

 Byggnad - Värdering

HUSKVARNA KYRKA (akt.)
1/1/07
Motivering
Huskvarna kyrka är uppförd 1907-08 efter ritningar av byggnadsingenjör
Birger Damstedt vid Husqvarna vapenfabriks AB. Bygget
var fi nansierat av fabrikens direktör Wilhelm Th am, vilken betytt
mycket för staden Husqvarnas framväxt kring förra sekelskiftet.
Kyrkan representerar inte bara fabrikens roll, utan även tidens fi -
lantropiska ideal där brukspatronen ansvarade för alla aspekter av
arbetarnas välfärd, från boende och skola till kyrka. Arkitekten som
svarat för fl era off entliga byggnader i staden har här verkat i nationalromantisk
stil. Kyrkans exteriör med resliga sadeltak och spirkrönt
lanternin ovan långhuset ger associationer till norska stavkyrkor.
Det rör sig om en utpräglad träarkitektur med fasader av liggande
brunmålad panel och inslag av snickarglädje. Stor omsorg har lagts
på detaljerna. I det stora hela har exteriören bevarat sin ursprungliga
karaktär. De förändringar som skett har framförallt omfattat
insättning av färgade antikglas i fönstren, byte av taktäckning från
eternit till tjärpapp på större delen av taken och ordnande av en
handikappramp till norra porten.
Interiören är totalt omgestaltad vid arkitekt Göran Paulis restaurering
1930 och har föga gemensamt med exteriören. Den öppna
takstolen är dold bakom ett brädvalv och väggarna med deras stödkonstruktioner
är inpanelade med släta skivor. Därigenom har ett
kyrkorum skapats som ger intryck av en äldre landskyrka av sten. De
uppkomna djupa fönsternischerna för tankarna till Vasaborgarna.
Formspråket är allmänt klassicerande med en fi n detaljkänsla som
tydligt märks i de av arkitekten ritade armaturerna. Kyrkorummet
avslutas med ett smalare och högre kor i vilken sitter en väl harmonierande
altartriptyk från 1946 av Edward Berggren, ett krucifi x
från 1930 och en glasmålning från 1986. Predikstolen i barockstil
och läktaren med dekormålade medaljonger är liksom portarna vad
som kvarstår av Paulis inredning. En stramt modernistiskt utformad
läktarorgel stammar från 1969 och ny bänkinredning, fristående
altare samt lös altarring från 1986. Dessa nya delar har dock underordnat
sig karaktären från 1930, vilken får sägas vara tämligen väl
bibehållen. Det senaste tillskottet utgör en kororgel. Färgsättningen
i grått, rött, blått och beigt ligger nära 1930 års och har fl era inslag
av marmoreringar. Sammantaget är interiören i sin konsekventa
utformning ett tydligt exempel på 1900-talets kyrkorestaureringar.
Kapell och sakristia är ordnade i utrymmet bakom koret. Fragment
av kyrkans ursprungliga inredning och den välarbetade takstolen
kan iakttagas på vinden, dessa är viktiga delar för att kunna avläsa
byggnadshistorien.
Klockstapeln är uppförd samtidigt med kyrkan och har samme
arkitekt. Utförandet står i direkt överensstämmelse. Den bärande
konstruktionen med stödben och strävor är till stor del placerade
utanför byggnadskroppen. Klockstapelns sadeltak och spira har till
skillnad från kyrkan bevarat sin ursprungliga täckning med eternitplattor,
vilka i sig står för ett högt autenticitetsvärde.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan:
- Kyrkans exteriör är en god representant för det tidiga 1900-talets
träarkitektur, vilken är föga företrädd i länet.
- Interiörens huvudsakliga prägel av 1930 års restaurering.
- Bevarad inredning från 1930.
- Altaruppsatsen från 1946.
- Klockstapelns välbevarade karaktär från byggnadstiden.