Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VAGGERYD ÅKER 1:29 - husnr 1, ÅKERS KYRKA

 Byggnad - Värdering

ÅKERS KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Åkers kyrka tillhör den nyklassicistiska stilen. Den
nyklassicistiska kyrkoarkitekturen karaktäriseras av
ett rent kyrkorum med ljusa murytor och en
återhållen arkitektonisk utsmyckning. Den interiöra
färgsättningen är begränsad till ett fåtal ljusa
kulörer och kombinerat med stora fönsteröppningar
skapar ett öppet och upplyst kyrkorum. Bärande i
arkitekturstilen var att predikoverksamheten var det
primära och detta återspeglas genom en fokusering
mot predikstolen och altarets funktioner.
Utformningen av dessa följer en enkel
monumentalitet och är menade att fungera som
diskreta blickfång utan att splittra församlingens
uppmärksamhet.
I sin utformning utgör Åkers kyrka en god
representant för den mogna nyklassicismen. Som
sådan karaktäriseras av en stor volym, sadeltak och
lanternintorn. Fasaderna har en stram enkelhet med
vita murytor med få dekorationer och
utsmyckningar. De stora fönsteröppningarna ger
ett ljust kyrkorum, i Åkers kyrka är fönstren
sannolikt ursprungliga även om de har glasats om
på senare tid.
Kyrkan har en mycket välhållen exteriör där
mycket få förändringar skett sedan kyrkan
uppfördes 1843, efter ritningar av arkitekt Theodor
Edberg. Invändigt har det skett en rad
omgestaltningar där läktarunderbyggnaden
är den största rumsliga förändringen och där
den invändiga arkitekturbundna
utsmyckningen har satt de tydligaste spåren.
Den ljusa färgsättningen och vitkalkade murytor är
viktiga beståndsdelar för upplevelsen av den
nyklassicistiska kyrkorummet. Den
nuvarande färgskalan tillkom 1976 och ger ett
väl sammanhållet kyrkorum ,om än
präglat av sin tid. Altartavlan och
absidmålningen målade Torsten
Hjelm bryter mot den arkitekturstil i vilken kyrkan uppfördes men har med tiden vunnit hävd och utgör
idag stor del av kyrkans identitet. Torsten Hjelm har varit flitigt anlitad för att utföra den konstnärliga
utsmyckningen i kyrkorna.
Kyrkorummet har tydliga element som representerar de två stora förändringsskeden som kyrkan
genomgått under 1900-talet. Läktarinbyggnaden och den arkitekturbundna utsmyckningen berättar om
arkitekt Paul Bobergs restaurering 1938. Den nuvarande färgsättningen är det tydligaste spåret efter
restaureringen 1976 som utfördes efter program av arkitekt Anders Berglund. Av äldre inredningsdetaljer
hänger ett triumfkrucifix i långhuset och i vapenhuset finns en äldre altartavla uppsatt. På kyrkvinden
förvaras en äldre stålklädd port.

Sammanfattning
- Åkers kyrka utgör en god representant för det nyklassicistiska kyrkobyggandet. Arkitekturstilen har
sina främsta uttryck i sina stora sammanhängande murytor i kombination med en sparsam utsmyckning.
- Kyrkan har en väl bevarad exteriör som förmedlar en trogen bild av hur Åkers kyrka tedde sig vid
uppförandet. Den ljusa invändiga färgsättningen är synonym med det nyklassicistiska kyrkorummet. I
kyrkans interiör går tydligt att utläsa spår efter senare tiders restaureringsinsatser.
- Absidmålningen av Torsten Hjelm bryter med den ursprungliga karaktären men som med tiden vunnit
hävd och idag utgör en viktig del av upplevelsen av kyrkorummet.