Stäng fönster VAGGERYD ÅKER 1:29 - husnr 1, ÅKERS KYRKA
Byggnad - Värdering
ÅKERS KYRKA (akt.) | |
1/1/06 |
Motivering |
---|
Åkers kyrka tillhör den nyklassicistiska stilen. Den nyklassicistiska kyrkoarkitekturen karaktäriseras av ett rent kyrkorum med ljusa murytor och en återhållen arkitektonisk utsmyckning. Den interiöra färgsättningen är begränsad till ett fåtal ljusa kulörer och kombinerat med stora fönsteröppningar skapar ett öppet och upplyst kyrkorum. Bärande i arkitekturstilen var att predikoverksamheten var det primära och detta återspeglas genom en fokusering mot predikstolen och altarets funktioner. Utformningen av dessa följer en enkel monumentalitet och är menade att fungera som diskreta blickfång utan att splittra församlingens uppmärksamhet. I sin utformning utgör Åkers kyrka en god representant för den mogna nyklassicismen. Som sådan karaktäriseras av en stor volym, sadeltak och lanternintorn. Fasaderna har en stram enkelhet med vita murytor med få dekorationer och utsmyckningar. De stora fönsteröppningarna ger ett ljust kyrkorum, i Åkers kyrka är fönstren sannolikt ursprungliga även om de har glasats om på senare tid. Kyrkan har en mycket välhållen exteriör där mycket få förändringar skett sedan kyrkan uppfördes 1843, efter ritningar av arkitekt Theodor Edberg. Invändigt har det skett en rad omgestaltningar där läktarunderbyggnaden är den största rumsliga förändringen och där den invändiga arkitekturbundna utsmyckningen har satt de tydligaste spåren. Den ljusa färgsättningen och vitkalkade murytor är viktiga beståndsdelar för upplevelsen av den nyklassicistiska kyrkorummet. Den nuvarande färgskalan tillkom 1976 och ger ett väl sammanhållet kyrkorum ,om än präglat av sin tid. Altartavlan och absidmålningen målade Torsten Hjelm bryter mot den arkitekturstil i vilken kyrkan uppfördes men har med tiden vunnit hävd och utgör idag stor del av kyrkans identitet. Torsten Hjelm har varit flitigt anlitad för att utföra den konstnärliga utsmyckningen i kyrkorna. Kyrkorummet har tydliga element som representerar de två stora förändringsskeden som kyrkan genomgått under 1900-talet. Läktarinbyggnaden och den arkitekturbundna utsmyckningen berättar om arkitekt Paul Bobergs restaurering 1938. Den nuvarande färgsättningen är det tydligaste spåret efter restaureringen 1976 som utfördes efter program av arkitekt Anders Berglund. Av äldre inredningsdetaljer hänger ett triumfkrucifix i långhuset och i vapenhuset finns en äldre altartavla uppsatt. På kyrkvinden förvaras en äldre stålklädd port. Sammanfattning - Åkers kyrka utgör en god representant för det nyklassicistiska kyrkobyggandet. Arkitekturstilen har sina främsta uttryck i sina stora sammanhängande murytor i kombination med en sparsam utsmyckning. - Kyrkan har en väl bevarad exteriör som förmedlar en trogen bild av hur Åkers kyrka tedde sig vid uppförandet. Den ljusa invändiga färgsättningen är synonym med det nyklassicistiska kyrkorummet. I kyrkans interiör går tydligt att utläsa spår efter senare tiders restaureringsinsatser. - Absidmålningen av Torsten Hjelm bryter med den ursprungliga karaktären men som med tiden vunnit hävd och idag utgör en viktig del av upplevelsen av kyrkorummet. |