Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KÄVLINGE LÖDDEKÖPINGE 98:1 - husnr 1, LÖDDEKÖPINGE KYRKA

 Byggnad - Värdering

Löddeköpinge kyrka (akt.), LÖDDEKÖPINGE KYRKA (akt.)
6/19/17
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Löddeköpinge kyrkoanläggning
Löddeköpinge kyrka ligger i samhällets nordöstra del, strax öster om vägkorset, där
1800-talets handelssamhälle uppstod. Kyrkan är, liksom den intilliggande kvarnen
med sin möllarbostad och gård, viktiga landmärken i miljön och de enda bevarade
resterna av den gamla kyrkbyn. Kyrkan uppfördes på en sedan lång tid tillbaka bebyggd
plats i närheten av två föregående stavkyrkor, vilket ger området en betydande
kontinuitet. Strax öster om kyrkan arbetar föreningen ”Vikingatider” med att bygga
en arkeologisk temapark, som ska återspegla det gamla kulturlandskapet. Man hoppas
bl.a. kunna återuppbygga den äldsta stavkyrkan på sin ursprungliga plats.

Kyrkogårdens äldre delar karakteriseras av de ideal, som blev gällande från 1800-talets
mitt, med grusgångar, buxbomsomgärdade gravplatser och en variation av gravvårdar
från olika tider. Under årens lopp har tillförts olika strukturer, som är läsbara och
viktiga för förståelsen av kyrkogårdens framväxt, däribland de täta alléerna längs
huvudgångarna. Även trädkransen längs kyrkogården är ett viktigt grönt inslag. Den
nya kyrkogårdsdelen har en mer öppen karaktär med gräsytor och en varierad växtlighet,
som domineras av oxelkransen runt minneslunden. Urn- och askgravlundarna
har en för vår tid typisk landskapsarkitektur, där det populära cortenstålet i olika
variationer fungerar som ett arkitektoniskt tema.

Tack vare de arkeologiska undersökningar som gjorts vet vi mycket om kyrkans utveckling.
De spår man funnit efter äldre golv och inredning, däribland ett korskrank,
är liksom det bevarade hålet för linorna till primklockan, byggnads- och idéhistoriskt
intressanta. Värdefulla är också korets kalkmålningar, den delvis rekonstruerade nordportalen
och resterna av de romanska fönstren. Av betydande värde är att det norra
fönstret har kvar delar av sin ursprungliga träkarm.

Löddeköpinge kyrka karakteriseras idag av flera tidsskikt. Tornet präglas av 1400- och
1700-talets ombyggnader, absiden liksom lanterninen av 1800-talets drag. Sakristians
arketypiska, reducerade arkitektur bär modernismens uttryck. Dess tillbakadragna, väl
bearbetade utformning ansluter väl till byggnadens helhetsgestalt. Interiören domineras
av de gotiska valven, där korvalvet från 1400-talet är flackare och har en tyngre
konstruktion än långhusets 1500-talsvalv. Altaranordningen och orgelläktaren är båda
från 1800-talets senare del och har en tidstypisk gestaltning. Även gjutjärnsfönstren
och absiden, med sin blåa färgsättning och förenklade trävalvskonstruktion, är typiska
exponenter för denna tid. Trots förekomsten av flera olika stilar, framträder kyrkan
som väl sammanhållen, där de olika delarna förstärker varandra.

Bland kyrkans fasta inventarier har predikstolen betydande kulturhistoriska värden.
Kostbara predikstolar i sten finns i flera stadskyrkor, bl.a. i Lund, Malmö, Kristianstad
och Ystad, men är mycket ovanligt förekommande i en landsortskyrka. Det berättas
att predikstolen hittats som vrakgods mellan Malmö och Barsebäck. Den löstes in av
dåvarande patronus till Löddeköpinge, men var ursprungligen tänkt för en norrländsk
kyrka. I predikstolens detaljer av drivet bearbetad sandsten och alabaster finns stora
konstnärliga värden. På marmorplattorna finns flera kända namn klottrade, vilket ger
stolen ett personhistoriskt intresse. Troligen var det under 1700-talet förenat med hög
status att få rista in sitt namn på stolen. Relationen mellan kyrka och patronus märks
annars främst genom den igensatta lindenovska gravkammaren. Dess persongalleri
tydliggörs, genom att rummen i församlingshemmet namngetts efter de som vilar i
gravkammaren; medlemmar ur släkterna Lindenov, Podebusk, Bonde, Bergenstråle,
Hamilton och Stenbock.

Den välbevarade mässhaken från 1627 är ett unikt arbete med betydande historiskaoch
konstnärliga värden. Mässhakens bilder är typiska för medeltidens religiösa uppfattning
och ikonografi, medan Lindenovs och Podebusks släktvapen ger den ett
person- och socialhistoriskt värde. Bland övriga lösa inventarier märks framför bl.a.
lillklockan från 1505, och från modern tid flera mer ovanliga föremål ur Wiven
Nilssons stilrena produktion. Till sist ska nämnas kopian på Inenakorset, som har ett
stort identitetsvärde för kyrkan. På pastorsexpeditionen kan man köpa halsband med
korset, som är en uppskattad gåva i samband med t.ex. konfirmationer.

Utöver historien om predikstolen kommer andra berättelser från kyrkan, som är delar
av det immateriella kulturarvet. Enligt en sägen spökar det i kyrkan, kanske när
patronus Trolle går igen. En annan skröna vittnar om, hur vaktmästaren symboliskt
släppte ner en duva från hålet i takvalvet, när prästen talade om den helige ande.