Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster NORRKÖPING ÄTTETORP 1:48 - husnr 3, ÄTTETORPSKYRKAN

 Byggnad - Värdering

Ättetorpskyrkan (akt.), ÄTTETORPSKYRKAN (akt.)
1/1/12
Motivering
VÄRDEBEDÖMNING
Ättetorpskyrkan i Åby har ett kulturhistoriskt värde som exempel på de kyrkor som uppfördes
i snabbt växande tätorter och stadsdelar under andra hälften av 1900-talet. Redan i början av
1900-talet fanns det ett behov av egen gudstjänstlokal i Åby, men först 1962 kunde den nya
kyrkan invigas. Kyrka och lokaler för övrig församlingsverksamhet är tillkomna vid samma
tillfälle och bildar en tydlig enhet när det gäller de röda tegelfasaderna och kopparklädda
taken. Kyrkan särskiljs av sina höga och mer slutna fasader med den markerade korfasaden i
öster och en annan typ av fönster än övriga byggnader.
Byggnadernas exteriörer har även stora arkitekturhistoriska värden, då de i stort är
oförändrade sedan byggtiden. De förändringar som kan noteras är eloxerade dörrar, nya
fönster på norra längan och den tillbyggda arkivbyggnaden.
Stora arkitektoniska värden finns i utformningen av kyrksalen och dess anknytning till äldre
kyrkobyggnadstradition, om än i 1960-talets utformning. Det röda teglet återfinns i
nordeuropeiska medeltida kyrkor, i svenska medeltida stadskyrkor och det sena 1800-talets
”nymedeltida” kyrkorum. Kyrksalen har också en tydlig långsträckt form som leder fram till
koret i öster. Koret markeras med en högre nivå och vinklad korvägg. Kyrkans västparti är en
blandning mellan en traditionell orgelläktare och modern västvägg av träfanér med
gabondörrar. Inredning och inventarier är till stora delar ursprungliga. Det gäller t ex altare
och dopfunt, predikstol, brudpallar, korfönster, armaturer och bänkinredning.
Ättetorpskyrkan är också ett exempel på tanken att bygga samman kyrkobyggnaden med
lokaler för församlingsverksamheten och på så sätt förena gudstjänstlivet med
vardagsverksamhet. Församlingslokalerna innehåller både samlingssalar av olika storlek,
barn- och ungdomslokaler, från början med en tydlig anknytning till socuterna, och
pastorsexpedition m m. En stor del av lokalerna har kvar sin ursprungliga utformning med
inredningsdetaljer och även sin ursprungliga funktion, vilket ger hela anläggningen stora
kulturhistoriska värden. Det gäller t ex Blå salen, Jennerrummet, biblioteket och
scoutrummen. Bland bevarande inredningsdetaljer kan gabondörrar, dörromfattningar,
golvsocklar, marmorgolv och en del linoleumgolv nämnas. När det gäller funktioner används
lokalerna fortfarande både för barn- och ungdomsverksamhet, körer och olika
sammankomster.
Ättetorpskyrkan har ritats av Kurt von Schmalensee, som var stadsarkitekt i Norrköping 1929-
1961. Förutom att vara stadsarkitekt var Kurt von Schmalensee mycket verksam vid
ombyggnader och restaureringar av kyrkor. Han var inblandad i omdaningen av 68 kyrkor i
Linköpings stift. Kopplingen till Kurt von Schmalensee ger således både lokala och regionala
värden. Korfönstret är utformat av konstnären Jan Brázda, som är född 1917 och har sina
konstnärliga rötter i mellankrigstidens Prag. Han är en företrädare för den centraleuropeiska
modernismen och arbetade bl a med glasfönster och scenografier för teatern. Förutom
korfönstrets konstnärliga och teologiska värden har det även ett lokalt värde, då Jan Brázda
samarbetat med Kurt von Schmalensee i flera kyrkor i Norrköping. Stora lokala värden finns
även i arkitektens användning av kolmårdsmarmor och att flera inventarier är tillverkade i
kyrkans närhet; textilier från Ateljé Tjalda i Krokek och smide från Christer Wide i Kolmården.

Sammanfattning
• Ättetorpskyrkan i Åby har ett kulturhistoriskt värde som exempel på de kyrkor som
uppfördes i snabbt växande tätorter och stadsdelar under andra hälften av 1900-talet.
• Kyrka och lokaler för övrig församlingsverksamhet är tillkomna vid samma tillfälle
och bildar en tydlig enhet när det gäller de röda tegelfasaderna och kopparklädda
taken. Byggnadernas exteriörer har stora arkitekturhistoriska värden, då de i stort är oförändrade sedan byggtiden.
• Stora arkitektoniska värden finns i utformningen av kyrksalen och dess anknytning till
äldre kyrkobyggnadstradition, om än i 1960-talets utformning. Inredning och
inventarier är till stora delar ursprungliga.
• Ättetorpskyrkan är exempel på tanken att bygga samman kyrkobyggnaden med lokaler
för församlingsverksamheten och på så sätt förena gudstjänstlivet med
vardagsverksamhet. En stor del av lokalerna har kvar sin ursprungliga utformning och
funktion.
• Kopplingen till arkitekten Kurt von Schmalensee och konstnären Jan Brázda ger stora
lokala, regionala och konstnärliga värden. Den rika användningen av kolmårdsmarmor
och att flera inventarier är tillverkade av konstnärer från området, ger stora lokala värden.

MÅL OCH REKOMMENDATIONER
• Kyrkan, men även övriga lokaler, är till stora delar oförändrade sedan uppförandet,
även när det gäller ytmaterial och färgsättning. Detta ska man ta hänsyn till vid
framtida underhåll.
• Ursprunglig utformning av exteriören och interiören ska bevaras.